بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

جک ما، کارآفرین چینی موسس گروه علی بابا است که با مالکیت تعدادی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک جهان و مارکت های جهانی علی بابا، او الان تبدیل به یکی از سه شخص ثروتمند آسیاست.

در حال حاضر در کشور چین و آمریکا زندگی میکند و اخیرا از سمت مدیر عاملی علی بابا کناره گیری کرده هنوز علت کنار گیری خود را عنوان نکرده; اما بار ها عنوان کرده که دوست دارد اواخر زندگی خود را در حال تفریح و کار هایی که دوست دارد بکند سپری کند.

حتما شما نیز سخنرانی های زیادی از جک ما را در شبکه های اجتماعی مختلف دیده و شنیده اید; جک ما یکی از بهترین سخنرانان انگیزشی امروز است و می تواند با سخنرانی های خود انگیزه زیادی به افراد دهد;

فردی که تمام شرکت ها و ادارات او را حتی به عنوان خدمتکار استخدام نکردند بخاطر همین تصمیم گرفت شرکت خود را درست کند

در این مطلب همه چیز را درباره جک ما بیان خواهیم کرد.

زندگی نامه جک ما

ما یون (Ma Yun) معروف به جک ما، موسس و رئیس هیئت مدیره‌ی گروه علی بابا (Alibaba)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک چین و در حال حاضر سومین فرد ثروتمند کشور چین است. تا نوامبر سال 2020، سرمایه‌ی شخصی جک ما حدود 53 میلیارد دلار گزارش شده است.

جک ما (Jack Ma) که نام اصلی او Ma Yun بود; متولد 15 اکتبر سال 1965 در Hangzhou واقع در منطقه جنوب شرقی چین است.

او دارای یک خواهر بزرگ تر و یک برادر کوچک تر بوده و در زمانی بزرگ شدند که کمونیست چین از غرب جدا شد. خانواده جک ما در جوانی وضع مالی خوبی نداشتند.;
جک ما لاغر و استخوانی بود، با این حال با همکلاسیانش به رقابت می پرداخت.

او می گوید ; “من هرگز از مخالفانی که بزرگ تر از من بودند نمی هراسم.”
با این وجود جک ما نیز مانند دیگر بچه ها بود و بزرگ ترین تفریح او، جمع کردن جیرجیرک ها و به مبارزه انداختن آن ها بود؛ او قادر به تشخصی نوع و اندازه جیرجیرک ها تنها با صدای آن ها بود.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

 

محبوبیت جک ما

جک ما یکی از نمادهای کارآفرینی و موفقیت در جهان است; او را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین تاجران قرن حاضر نامید; او در لیست پنجاه نفره‌ی برترین رهبران سال 2017 و 2018 و 2019 وب‌سایت فورچنبوده ، و در سال 2017 مقاوم دوم را به خود اختصاص داد.

جک ما در کنار فعالیت‌های مدیریتی و کارآفرینان; منبع الهام‌بخش افراد زیادی بوده است و با برگزاری سخنرانی‌ها و انتشار آموزش‌های متعدد; سعی در تربیت مدیران و کارآفرینانی شبیه به خود دارد.

این مدیر چینی علاوه بر فعالیت‌های تجاری، علاقه‌ی زیادی به هنرهای رزمی و موسیقی دارد; او به تازگی در یک فیلم سینمایی رزمی به ایفای نقش پرداخته است; جک ما در فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف نیز خوانندگی و هنرنمایی حرکات موزون را تجربه کرده است.

موفقیت و انگیزشی مووآ مجله مجازی مووآ

نقطه عطف زندگی

 

پس از اینکه نیکسون (رئیس جمهور وقت آمریکا) در سال ۱۹۷۲ از شهر هانگژو دیدن کرد، این شهر به منطقه‌ای توریستی تبدیل شد. ما که در آن سال‌ها یک نوجوان بود، علاقه‌ی زیادی به یادگیری زبان انگلیسی داشت;

او مسیری ۷۰ دقیقه‌ای را با دوچرخه از خانه تا هتل بین‌المللی شهر طی می‌کرد تا به‌عنوان راهنما، شهر را به گردشگران نشان دهد.

او در ازای گردش رایگان، از گردشگران می‌خواست که به او انگلیسی بیاموزند;

نام مستعار «جک» در همان سال‌ها از طرف دوست گردشگرش به او داده شد; این دوست که نمی‌توانست نام چینی ما را به‌خوبی تلفظ کند، تا سال‌ها با جک ارتباط نامه‌ای داشت.

 

جک ما

 

تحصیل و ورود به دانشگاه

ما برای ادامه‌ی تحصیل در مقاطع دانشگاهی تلاش زیادی کرد.

جک ما دو بار امتحان ورود به Hangzhou داد و هر دو بار شکست خورد (نقطه ضعف او در ریاضیات بود) ؛ سرانجام او در سال سوم یعنی در سال 1984 در این آزمون پذیرفته شد

و در نهایت در مؤسسه‌ی تربیت معلم هانگژو مشغول به تحصیل شد و در سال 1988 مدرک لیسانس در رشته زبان انگلیسی را اخذ کرد;

جک ما بعدا در دانشکده‌ی کسب و کار چان کونگ نیز شروع به تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۶ مدرک تجارت خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

 

جک ما

 

جک که فردی اجتماعی با ارتباطات قوی بود، در دوران دانشگاه به‌عنوان رئیس انجمن دانشجویان فعالیت می‌کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی او شغل‌های زیادی را امتحان کرد و در نهایت به‌عنوان استاد زبان انگلیسی و تجارت جهانی در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول به کار شد;

حقوقی که ما در اولین شغل خود دریافت می‌کرد برابر با ۱۲ دلار در ماه بود. شاگردان ما در آن زمان، او را معلمی مهربان و دلسوز می‌دانند.

 

 

از سال 1988 تا 1993، جک ما در انگلستان در مؤسسه الکترونیک و مهندسی Hangzhou فعالیت می کرد؛ و در سال 1994 او اولین شرکت خود را که آژانس ترجکه Haibo بود تأسیس کرد; این شرکت در زمینه ترجمه و تفسیر به زبان انگلیسی فعالیت می کرد.

 

تجربه و تخصص

جک ما هیچ تجربه ای از کار با کامپیوتر و برنامه نویسی نداشت و برای اولین بار در سال 1995 و در طول سفر خود به ایالات متحده آمریکا از اینترنت استفاده کرد;

اولین جستجوی جک ما در اینترنت “آبجو” بود. اما او مشاهده کرد که هیچ وب سایت چینی درباره آبجو در صفحه نتایج یافت نشد;

فقدان وب سایت های چینی در این زمینه را یک فرصت عالی برای تجارت دانست;

بنابراین پس از بازگشت از این سفر وب سایت هایی را برای کسب و کار اینترنتی در چین ایجاد کرد و یکی از اولین شرکت های اینترنتی در چین را راه اندازی نمود; اما پس از دو سال با توجه به رقابت شدیدی که این شرکت با شرکت Hangzhou Telecom داشت، آن را ترک کرد.

 

قدرت خرده عادت ها

 

تاسیس علی بابا

در آوریل سال ۱۹۹۵، جک ما به همراه همسر و یکی از دوستانش،‌اقدام به تأسیس یک شرکت کردند. آن‌ها با دریافت کمکی ۲۰ هزار دلاری، شرکتی برای طراحی وب‌سایت راه‌اندازی کردند. نام این شرکت، «China Yellow Pages» بود;

در سه سال اول، شرکت آن‌ها درآمدی بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار داشت. نکته‌ی جالب فعالیت جک ما در فضای اینترنت این است که او هیچ‌گاه یک خط کد هم ننوشته و حتی اولین کامپیوتر خود را در ۳۳ سالگی خریده است.

سپس از سال 1998 تا 1999 ، جک ما سرپرست یک شرکت اینترنتی در پکن بود که توسط وزارت تجارت و تجارت بین المللی حمایت می شد.
اما او احساس کرد اگر همکاری خود را با دولت ادامه دهد;

ممکن است فرصت های اقتصادی که اینترنت به همراه دارد را از دست بدهد; بنابراین تیم خود را در وزارتخانه متقاعد کرد تا همراه او به Hangzhou بروند و گروه Alibaba را تأسیس کرد; که یک وب سایت کوچک بود برای اینکه معاملات بین شرکت های کوچک تسهیل شود.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

جک ما در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، در شرکتی از زیرمجموعه‌های مرکز تجارت الکترونیک بین‌المللی چین به‌عنوان مدیر مشغول به فعالیت بود; این مرکز زیرمجموعه‌ای از وزارت اقتصاد و تجارت خارجی چین است.

او در سال ۱۹۹۹ از این شغل دولتی استعفا داد و برای تأسیس شرکت علی بابا به هانگژو بازگشت; او علی بابا را به همراه ۱۸ نفر از دوستانش در آپارتمان شخصی خود تأسیس کرد; اولین سرمایه‌ی آن‌ها برای تأسیس این وب‌سایت خرید و فروش B2B حدود ۵۰۰ هزار یوآن بود.

 

ایلان ماسک چگونه فضا را تسخیر کرد؟

شروع یک کسب و کار آنلاین

 

جذب سرمایه گذار و شروع حرکت علی بابا

در اکتبر سال ۱۹۹۹ و ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰، علی بابا دو بار و در مجموع ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی جذب کرد. ۲۰ میلیون دلار از این سرمایه را شرکت ارتباطی سافت‌بانک ژاپن به او داده بود.

برنامه‌ی توسعه‌ای این وب‌سایت توسعه‌ی تجارت الکترونیک در داخل کشور چین و پس از آن ایجاد پلتفرمی برای شرکت‌های کوچک و متوسط برای ارتباط با تجارت جهانی بود; تیمی که جک برای توسعه‌ی کسب و کار تشکیل داده بود، روحیه‌ی بالایی داشتند؛

چرا که او همیشه به آن‌ها امید می‌داد و از جوانی و شور و اشتیاق آن‌ها به‌عنوان موتور محرکه‌ی شرکت یاد می‌کرد; کار در علی بابا همیشه برای جک یک تفریح بود; او جوایز جالبی را در نقاط عطف پیشرفت شرکت به کارمندانش اهدا می‌کرد.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

جک ما که پتانسیل‌های بالای اینترنت و وب‌سایت‌ها را به‌خوبی درک کرده بود; در سال ۲۰۰۳ چند وب‌سایت تجارت الکترونیک دیگر تأسیس کرد. Taobao ،Alipay ،Ali mama و Lynx، وب‌سایت‌هایی بودند; که در سال ۲۰۰۳ به گروه علی بابا پیوستند.

با پیشرفت سریع وب‌سایت تائوبائو، ای‌بی پیشنهاد خرید آن را به جک ارائه کرد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت; مدتی بعد، او یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری از کمک موسس یاهو یعنی جری یانگ پذیرفت و ۴۰ درصد از سهام شرکت را به او داد.

 

زندگی نامه گری وی کارآفرین بزرگ مهاجر Gary Vaynerchuk

بیوگرافی و زندگی نامه ایلان ماسک

 

نقطه عطف علی بابا

 

 

در نوامبر سال ۲۰۱۲، حجم معاملات علی بابا به بیش از یک تریلیون یوآن رسید و لقب «مرد تریلیون یوآنی» به جک ما داده شد; در سال ۲۰۱۳، او از سمت مدیرعاملی شرکت استعفا داد و تنها به‌عنوان رئیس هیئت مدیره مشغول به کار شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، سهام علی بابا به‌صورت عمومی در بورس نیویورک عرضه شد و ارزش این شرکت به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار رسید.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

پس از این افزایش ارزش، علی بابا به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان تبدیل شد.

عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت در تاریخ بازار بورس آمریکا بی‌سابقه بود; پس از این کسب سرمایه‌ی هنگفت، ما در مصاحبه‌ای گفت:

ما امروز پول به‌ دست نیاوردیم؛ بلکه امروز توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم.

جک ما در حال حاضر رئیس هیئت مدیره‌ی گروه علی بابا است. این گروه شامل شرکت‌های Alibaba ،Taobao ،Tmall ،eTao ،1688 ،AliExpress ،Alipay و Alibaba Cloud Computing است.

زندگی میلیون یوانی جک ما

پس از موفقیت‌های متعددی که موسس علی بابا در تجارت الکترونیک کسب کرد، دانشگاه‌های مختلفی از او برای سخنرانی و تدریس دعوت کرده‌اند.

دانشگاه‌های پنسیلوانیا، ماساچوست، هاروارد و پکن; از جمله مؤسسات آموزش عالی معتبری بوده‌اند که ما در آن‌ها سخنرانی و تدریس کرده است.

او تا سال ۲۰۱۶ صاحب کاخ‌های متعددی در مناطق اروپایی بوردو، کوتس و بلای است.

جک ما در سال ۲۰۱۷ ملاقاتی با رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا; دونالد ترامپ داشت و در برج ترامپ با او در مورد ایجاد پنج میلیون شغل در این کشور مذاکره کرد; او با سر لی-کا شینگ، از تاجران مشهور هنگ کنگ نیز دیداری داشته و برای تأسیس شرکت کیف پول الکترونیکی با این تاجر وارد مذاکره شده است.

جک ما در حال حاضر به جز گروه علی بابا در شرکت‌های متعددی به‌عنوان عضو هیئت مدیره فعالیت می‌کند. برخی از این شرکت‌ها در مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه و فعالیت‌های خیریه کار می‌کنند;

از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که ما عضو آن‌ها است می‌توان سافت‌بانک ژاپن و شرکت رسانه‌ای Huayi Brothers در چین را نام برد.

تاریخ علی بابا

در سال 2005 شرکت Alibaba توجه یاهو را به خود جلب کرد که باعث شد 40 در صد از سهام آن را خریداری کنند.
در سال 2003، جک ما یک فروشگاه آنلاین مصرف کننده به مصرف کننده، به نام Taobao تأسیس کرد;

در آن زمان، شرکت آمریکایی ebay با همکاری شرکت چینی EveryNet که مانند شرکت Taobao فعالیت می کردند، 80 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص داده بود، اما از معاملات انجام شده، سود می گرفتند.

اما جک ما احساس می کرد که سیاست  ebay-EveryNet برای پرداخت هرینه های معاملاتی یک ضعف برای آن ها بود. Taobao این هزینه ها را دریافت نمی کرد، اما در ازای تبلیغات و فروش خدمات اضافی به کاربران، پول می گیرد;

در سال 2014 گروه Alibaba یک IPO (عرضه اولیه سهام) را در بورس اوراق بهادار نیویورک آغاز کرد که 21.8 میلیارد دلار افزایش یافت. این IPO بزرگ ترین شرکت در ایالات متحده آمریکا بود که ارزش شرکت را به 168 میلیارد دلار افزایش داد.

در سپتامبر 2018 اعلام شد جک در سال بعد; ریاست کمیته شرکت Alibaba را ترک خواهد کرد، اگر چه در هیئت مدیره خواهد ماند.
جالب است بدانید در سال 2016 شرکت Alibaba این سایت در مدت 24 ساعت، حدود 18 میلیارد دلار فروش داشته است.

 

زندگی شخصی

جک ما در دوران تحصیل با همسرش ژانگ یینگ آشنا شد; آن‌ها پس ار فارغ‌التحصیلی با هم ازدواج کردند و هر دو به‌عنوان معلم شروع به کار کردند. این زوج میلیاردر در حال حاضر صاحب یک پسر و یک دختر هستند; جک ما هیچ‌گاه خانواده‌ی خود را در مرکز توجه رسانه‌ها قرار نداده است.

جک ما پس از تبدیل شدن به یک میلیاردر چینی; خریدهای آنچنان بزرگی برای خودش انجام نداد و هنوز هم عاداتی ساده دارد; نویسندگی، هنرهای رزمی، مدیتیشن و تمرین تای‌چی، از سرگرمی‌های همیشگی او هستند.

فعالیت‌های بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست نیز از علایق این تاجر موفق هستند که فعالیت‌هایی جدی در آن‌ها دارد.

جوایز و افتخارات

در سال ۲۰۰۴، تلویزیون مرکزی چین و بیننده‌های آن، جک ما را به‌عنوان یکی از ۱۰ رهبر برتر کسب و کار انتخاب کردند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۵، انجمن جهانی اقتصاد او را به‌عنوان رهبر جوان جهانی انتخاب کرد.

مجله‌ی فورچن، جک ما را به‌عنوان یکی از ۲۵ تاجر برتر آسیا برگزید و نیوزویک لقب تاجر سال ۲۰۰۷ را به او اهدا کرده است; روزنامه‌ی بارونز در سال ۲۰۰۸، موسس علی بابا را در میان ۳۰ مدیرعامل برتر جهان قرار داد.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

در سال ۲۰۰۹، مجله‌ی تایمز جک ما را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد قدرتمند جهان معرفی کرد; در سال ۲۰۱۴، او بار دیگر در این لیست انتخاب شد; در سال ۲۰۱۰، وب‌سایت فوربز آسیا ما را به‌عنوان یکی از قهرمانان بشردوست انتخاب کرد.

دلیل این انتخاب، فعالیت‌های جدی موسس علی بابا در مبارزه با فقر بود.

دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ در سال ۲۰۱۳، یک دکترای افتخاری به جک ما اهدا کرد; دانشگاه دلاساله در مانیل فیلیپین نیز در سال ۲۰۱۷ به او دکترای افتخاری اهدا کرد.

جک ما موسس علی بابا

نقل قول‌های مشهور از جک ما

  • هیچ‌گاه تسلیم نشوید؛ چرا که امروز دشوار است، فردا دشوارتر خواهد بود، اما پس‌فردا،‌ روز زیبایی خواهد بود.
  • فردی را استخدام کنید که برای شغل مورد نظر مناسب باشد نه اینکه استعداد بالایی داشته باشد; وقتی بخواهید یک تراکتور بسازید نیاز به موتور بوئینگ ندارید.
  • هیچ‌گاه دیگران را در زندگی شخصی و کاری فریب ندهید; در سال ۱۹۹۵، چهار شرکت مرا فریب دادند و اکنون هیچ کدام از آن‌ها وجود خارجی ندارند.

بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

  • برای مدیریت افراد نابغه; نیاز به فردی ساده است. او از دیدی متفاوت به مسائل نگاه می‌کند و تیم را بهتر مدیریت می‌کند.
  • این سه اصل را همیشه در ذهن داشته باشید: چه کاری را دوست دارید; چه کاری را باید انجام دهید و برای چه مدت باید آن را انجام دهید.
  • از رقیبانتان بیاموزید؛ اما هیچ‌گاه کار آن‌ها را کپی نکنید.
  • اگر ما تیم خوبی باشیم و بدانیم که می خواهیم چه کاری انجام دهیم; یک نفر از ما می تواند ده نفر از آن ها را شکست دهد.
  • به پسرم گفتم نیازی نیست حتما جزء 3 شاگرد برتر کلاس باشی; شاگرد متوسط بودن خوب است. چرا که فقط شاگردان متوسط وقت دارند تا مهارت های دیگر را بیاموزند.
  • هرگز تسلیم نشوید، امروز سخت است؛ فردا از آن هم سخت تر خواهد بود؛ اما پس فردا برایتان روز روشنی خواهد بود.
  • چیز بسیار مهمی که باید داشته باشید، صبر است.
  • وقتی جوان هستید، نگران اشتباهات نباشید. هر اشتباهی برای شما یک درآمد قابل توجه است.

این مقاله رو به اشتراک بگذارید

4.5/5

مقالات مشابه

6 دیدگاه در “بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و ثروتمندترین شخص آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اگاهی و دریافت مقاله ها و مطالب آموزشی ما رو دنبال کنید

همیشه به روز باشید و از بهترین ها بهترین ها رو یاد بگیرید

مستند ها و فیلم های ویژه مووآ تیم

پلن های اشتراک

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟