اختلال شخصیت نمایشی چیست و چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

اختلال شخصیت نمایشی

انسان های بسیاری ممکن است از اختلالات شخصیتی رنج ببرند. شاید از اطرافیان ما هم کسانی باشند که به مشکلات روحی و روانی خاصی گرفتار باشند. ;هرچه ما آگاهی مان را در این رابطه افزایش دهیم بیشتر می توانیم به خودمان، اطرافیانمان و جامعه ایی که در آن زندگی می کنیم کمک کنیم. در این راستا ما در مقاله ی حاضر با اختلال شخصیت نمایشی و درمان شخصیت نمایشی آشنا خواهیم شد.

اختلال شخصیت نمایشی

این اختلال در پایان نوجوانی و اوایل بزرگسالی بروز پیدا می کند و یکی از انواع اختلالات شخصیت دراماتیک می باشد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی یا شخصیت هیستریونیک را می توان به سه دسته ;شخصیت نمایشی کودک، شخصیت نمایشی سرزنده، شخصیت نمایشی موافق تقسیم کرد که رفتارهای جلب توجه کننده در هر یک متفاوت با دیگری می باشد; اما به طور کلی ویژگی های مشترکی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی و شخصیت هیجانی نمایشی وجود دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی

  1. معنا و مفهوم اختلال شخصیت نمایشی از نام آن نیز پیداست. زندگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی سراسر نمایش است; آنان بیشتر شبیه بازیگران تأتر هستند تا انسان های عادی; این افراد ابراز هیجاناتشان همراه با اغراقی باور نکردنی است و دارای شخصیت هیجانی نمایشی هستند.
  2. رفتار کسانی که اختلال شخصیت نمایشی دارند در جمع نشان دهنده ی آن است که به خودشان می بالند، اما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و همواره خواهان آن هستند که دیگران آنها را تایید کنند; اگر مورد تایید و تمجید دیگران قرار نگیرند به شدت غمگین، آزرده خاطر یا عصبانی می شوند.
  3. هدف آنها از زندگی جلب توجه است به همین سبب بسیار به ظاهر خود اهمیت می دهند; ممکن است لباس های نامتعارفی بپوشند یا به شیوه های خاصی خودشان را بیارایند.
  4. به راحتی می توان بر روی این افراد تاثیر گذاشت؛ زیرا بسیار تلقین پذیر هستند، هیجاناتشان را با شدت هر چه بیشتری بروز می دهند و زود اعتماد می کنند. در این شرایط ممکن است تصمیمات هیجانی و غیر عاقلانه ایی بگیرند.
  5. این افراد در مکالماتشان به گفتن کلیات بسنده می کنند و هرگز وارد جزئیات مسأله ی مورد بحث نمی شوند.
  6. ممکن است فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی بیشتر برای جذب جنس مخالف تلاش کند; در این راستا فرد به تخیل پردازی جنسی با کسانی که با آنها در ارتباط است می پردازد.
  7. احساسات افراد مبتلا به شخصیت هیجانی نمایشی به سرعت تغییر پیدا می کند. شاید به این دلیل باشد که هیچ باوری از خودش ندارد و تمام احساساتش وابسته به دیگران می باشد;همچنین می توان مهارت نقش ایفا کردن را از دلایل این رفتار دانست.
  8. نشانه هایی از غرور و خودخواهی در رفتار این افراد نسبت به دیگران مشاهده می شود.

 

نشانه های آدم حسود چیست؟ نکند شما حسودید؟

اجرای عجیب و فوق العادی امینم ; من نمی ترسم!

 

آسیب های ناشی از اختلال شخصیت نمایشی

تمام اختلال های شخصیت پیامدهای منفی خاصی دارند که گاها تنها متوجه فرد مبتلا و گاها آسیب ها و صدماتی نیز متوجه افرادی می شوند که با مبتلایان به اختلال شخصیت در ارتباط هستند; فریب خوردن و وابستگی شدید به دیگران یکی از آسیب هایی است که ممکن متوجه فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی شود; افتادن در دام افسردگی از دیگر آسیب های این اختلال است

روابط اجتماعی و عاطفی ناکارآمد و ناپایدار نیز از پیامدهای اختلال شخصیت نمایشی است که ممکن است; هم به فرد مبتلا و هم به اطرافیانش آسیب وارد کند

همچنین احتمال دارد فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی در محیط کاری  با مشکلاتی روبرو شود و نهایتا منجر به از دست دادن شغل وی شود; به علاوه باید اشاره کرد که از آنجایی که افراد مبتلا به شخصیت نمایشی برای نمایش جنسی خود و جلب توجه جنس مخالف بسیارمی کوشند; ممکن است گرفتار بی بند و باری های جنسی شوند.

درمان اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که به اختلال شخصیت نمایشی و شخصیت نمایشی هیجانی مبتلا هستند خودشان متوجه مسائل و مشکلاتشان نیستند. آنها از نظر خودشان انسان های عادی هستند;در واقع می توان گفت تمام افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت هستند متوجه عارضه ی خود نیستند و برای درمان اقدامی نمی کنند; پس وظیفه ی اصلی بر عهده ی اطرافیان و خانواده ی فرد مبتلا می باشد; مراجعه به کلینیک های روان شناسی و روان درمانی یا در نهایت مراجعه به روان پزشک ;می تواند در بهبود حال این افراد مؤثر باشد.

چگونه یاریگر این افراد باشیم؟

قبل از هر چیز بدانید رفتارهایی که در بالا ذکر کردیم به هیچ وجه عمدا از افراد سر نمی زند بلکه تنها نوع شخصیت آنها باعث بروز چنین رفتارهایی می شود; پس بهتر است; دست از نصیحت کردن و نشان دادن درست و غلط به این افراد برداریم; ما نمی توانیم ساختمان فکری این افراد را با گفتن حرفهای تکراری، تغییر دهیم; تنها کافی ست درک کنیم که این رفتارها منشأ علمی دارند و علمی با مسأله برخورد کنیم; می توانیم از یک مشاور یا روان درمانگر برای حل مشکل این افراد کمک بگیریم.

نکته ی پایانی اینکه

باید هوشیار باشید که بازیچه ی عواطف و هیجانات نمایشی این افراد قرار نگیرید.

‌پست های بیشتر در صفحه اینستاگرامی سرزمین گرگها و مجله مجازی مووآ
@movamag رو دنبال کنید و هر لحظه انرژی مثبت ? دریافت کنید
@wollvesland انگیزشی سرزمین گرگها
پست های بیشتر بخش موفقیت و انگیزشی
از اینجا وارد شوید

 

این مقاله رو به اشتراک بگذارید

4.5/5

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اگاهی و دریافت مقاله ها و مطالب آموزشی ما رو دنبال کنید

همیشه به روز باشید و از بهترین ها بهترین ها رو یاد بگیرید

مستند ها و فیلم های ویژه مووآ تیم

پلن های اشتراک

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟